Als je op zoek bent naar een effectieve manier om je boodschap te communiceren en je merk te promoten, kan het laten maken van een animatie een slimme zet zijn. Animaties zijn namelijk een krachtig marketinginstrument en kunnen helpen om je doelgroep te bereiken en te engageren. Omdat een animatie laten maken vaak maatwerk is hebben we deze blog geschreven. In dit artikel delen we vijf tips om ervoor te zorgen dat je de beste animatie voor jouw bedrijf, jouw product of dienst krijgt.
- Weet wat je wilt communiceren in je animatie video
Voordat je begint met het laten maken van een animatie, is het belangrijk om te weten wat je precies wilt communiceren. Bedenk wat de kernboodschap van je animatie moet zijn en welke informatie je wilt overbrengen. Op basis hiervan kun je de inhoud en het script van de animatie bepalen. Houd het kort en bondig en zorg ervoor dat de boodschap helder en duidelijk overkomt. Een goed begin is een script en een storyboard. Jouw wensen moeten vanaf moment 1 duidelijk zijn zodat elke animatie die je maakt of laat maken past bij jouw doelgroep.
- Kies de juiste stijl voor je animatievideo
Er zijn veel verschillende animatiestijlen beschikbaar, van 2D animatie tot 3D animatie en whiteboard-animaties (getekende). Elke stijl heeft zijn eigen kenmerken en voordelen, en de keuze hangt af van de boodschap die je wilt overbrengen en het publiek dat je wilt bereiken. Zo is een 2D-animatie bijvoorbeeld geschikt voor het uitleggen van complexe processen, terwijl een whiteboard-animatie goed werkt voor educatieve doeleinden. Kies de stijl die het beste bij jouw boodschap en doelgroep past.
- Werk samen met een professioneel animatiebedrijf
Het laten maken van een animatie is een investering, dus het is belangrijk om te werken met een professioneel animatiebedrijf dat ervaring heeft met het maken van animaties voor bedrijven (B2B). Zij kunnen je helpen het vertalen van jouw verhaal, bij het ontwikkelen van het script, het kiezen van de juiste stijl en het maken van de animatie zelf. Een professioneel animatiebedrijf beschikt ook over de nodige technische kennis en apparatuur om een hoogwaardige animatie te produceren. Veel bedrijven werken met een vrijblijvend gesprek. En maken een animatie voor een vaste prijs. Zo weet je direct waar je aan toe bent.
- Zorg voor een sterke voice-over of goede ondertiteling
Een goede voice-over kan het verschil maken tussen een succesvolle animatie en een minder geslaagde. Kies een stem die past bij de stijl en de boodschap van de animatie en zorg ervoor dat de voice-over duidelijk en verstaanbaar is. Een professioneel animatiebedrijf kan je helpen bij het vinden van de juiste voice-over-artiest. Naast een goede voice-over is ondertiteling tegenwoordig erg belangrijk. Kijkers hebben niet altijd het geluid aanstaan. Een ondertiteling kan dan toch de juiste informatie overbrengen.
- Maak gebruik van verschillende animatie-elementen
Een goede animatie bevat niet alleen bewegende beelden, maar ook animatie-elementen zoals geluidseffecten, muziek en tekst. Deze elementen kunnen de boodschap versterken en de animatie interessanter en aantrekkelijker maken. Zorg ervoor dat de elementen passen bij de stijl en de boodschap van de animatie en dat ze op de juiste momenten worden gebruikt.
Algemene tips:
Bespreek de doorlooptijd van het project. (Drie tot zes weken?)
Vraag een animatiebedrijf wat ze exact voor jou kunnen betekenen
Vraag om een storyboard zodat je kunt kiezen en van te voren weer hoe je animatie er uit komt te zien.
Bij complexe zaken is het goed om soms contact te hebben met de designer.