Een goede animatie maken?

Tijd voor een video! En niet zomaar één, een animatie!
Maar hoe zorg je er nu voor dat je, anno 2021, een goede animatie in elkaar zet? Dat leggen we je graag uit met deze 4 stappen. Let’s go! :-)

Stap 1: Waarom een video / animatie? 

Je verzint natuurlijk niet van de één op de andere dag dat je een video wilt. Je ervaart ergens een probleem en dat wil je oplossen.
Neem bijvoorbeeld de situatie dat je boodschap niet overkomt bij je doelgroep. Een video, of nog beter een animatie, is een zeer geschikt medium om dat probleem op te lossen. Houd er wel rekening mee dat de video of de animatie alleen het middel is en nooit een doel op zich.  Houd dus duidelijk het probleem voor ogen wanneer je het idee voor een video of een animatie maakt of laat maken.
Wanneer het probleem duidelijk is en wanneer duidelijk is wat de functie van video is, kan er een concept voor de video worden gemaakt. Hierbij kun je denken aan het maken van een script, draaiboek of zelfs een storyboard. Vergeet nooit te denken aan je eigen herkenbaarheid. Trek je huisstijl door in alle uitingen die je maakt.

Stap 2: Storytelling is een must

Nu je weet waarom je de video maakt en een idee voor de video klaar hebt liggen, kun je gaan nadenken over de invulling. Hierbij geldt dat storytelling één van de meest belangrijke componenten is. Storytelling is het overbrengen van je boodschap in verhaalvorm.
Mensen hebben context nodig om jouw boodschap volledig te begrijpen. Een verhaalstructuur helpt je hierbij.
Daarbij wekt het gebruik van storytelling meer interesse op bij je kijkers. Dit omdat het meer is dan alleen een verkooppraatje. Je vertelt een verhaal. Wat speelt er bijvoorbeeld in de markt en wat voor problemen creëert dit? Leg daarna uit hoe jouw product of jouw bedrijf die problemen oplost. Gebruik de pijnpunten van je doelgroep als leidraad voor de opbouw van het verhaal.


Stap 3: Less is more

Wie denkt dat tegenwoordig het maken van een video of animatie van 10 minuten nog een goed idee is, moet ik bij deze teleurstellen.
Er is niks schaarser op het internet dan aandacht. Je zult moeten vechten om elke seconde kijktijd. Het is altijd lastig om aan te geven wat te kort of te lang is. Het zal altijd een balans moeten zijn tussen de volledigheid van de video en de bondigheid om de aandacht van je publiek erbij te houden. Natuurlijk kan de eerder genoemde video van 10 minuten wel alles oplossen waar je doelgroep om vraagt, als niemand de video afkijkt horen zij nooit je oplossing. Als maatstaf is aan te houden dat een animatie van 90 seconden een goede middenweg is.

Stap 4: meer dan alleen visuals

Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien bij het maken van een animatie, is goede kwalitatieve audio. Audio/geluid brengt veel meer dynamiek in de hele video. Maar audio doet meer dan alleen het entertainment niveau verhogen. Onderzoek wijst al jaren uit, wanneer er effectief gebruik wordt gemaakt van audio, tezamen met beeld, dat de boodschap velen malen beter wordt opgeslagen in het brein.
Als ondernemer/marketeer is dat wat je wil: je bevinden in de top of mind van je doelgroep.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een voice-over wanneer je een animatie maakt of laat maken. Het verhoogt de mate van professionaliteit van de video en zorgt voor de belangrijke connectie met de visuals. De verhalende stem zal samen met de duidende beelden jouw boodschap in de gedachten van je doelgroep prenten. Denk dus ook goed na over wat voor een soort stem jouw boodschap het meest ten goede komt.

Bonus tip: spread the word!
Na al die moeite zou het jammer zijn als die mooie animatie op de plank ligt te verstoffen en dat jouw boodschap niet bij de doelgroep aankomt. Plaats de video dus op de juiste kanalen zoals Youtube, Facebook en natuurlijk je eigen website!