Het Commissariaat voor de Media wil sluikreclame in vlogs verbieden. Voor kinderen tot twaalf jaar mag in vlogs helemaal geen reclame worden gemaakt.
Vloggers hebben veel invloed melden Nu.nl En RTLNieuws.
“Als een populaire vlogger metalshirts draagt, kunnen webshops de vraag nauwelijks aan. Of als een vlogger in één van zijn video’s betaald wordt om vissticks van een specifiek merk te bakken, willen kinderen ook die vissticks eten.” Aldus RTL.
Door nieuwe Europese regelgeving kan het CvdM straks ook toezicht houden op reclameregels op platformen als YouTube.
Volgens die regels moeten vloggers dan altijd duidelijk melden dat ze door een bedrijf betaald krijgen. Voor kinderen tot twaalf jaar wordt reclame in vlogs verboden.
Vloggers die de regels straks overtreden kunnen een boete krijgen. De hoogte daarvan is nog onbekend; voor traditionele media geld een maximumboete van 225.000 euro.
Het Commissariaat voor de Media, dat als doel heeft kijkers eerlijk en onafhankelijk te laten informeren, wil de definitieve regels het liefst volgend jaar introduceren. De toezichthouder hoopt dat de regels leiden tot zelfregulering.
LEES OOK: Zo leer je je kind omgaan met de sluikreclame van vloggers