Advertenties op instagram zijn doelgericht.
Daarom zit instagram ook in de lift.
Of toch niet?
Instagram kent dagelijks zo’n 500 miljoen actieve gebruikers en maandelijks zijn dit er meer dan 800 miljoen. De groei van instagram wordt o.a. veroorzaakt door de 2 miljoen maandelijkse adverteerders van voornamelijk kleine tot middelgrote bedrijven.
Uit onderzoek blijkt dat gebruikers gemiddeld 50 minuten per dag aan Facebook, Facebook Messenger en Instagram spenderen. Dat zijn dus bijzonder veel potentiële klanten.
Volgens een studie van Instagram zelf, leren 60% van de gebruikers producten en diensten kennen via Instagram en Instagram posts. 75% van deze gebruikers geeft aan dat ze na het bekijken van Instagram posts acties ondernemen zoals websites bezoeken, meer info zoeken of vrienden inlichten.
Zo’n 30% van de gebruikers kocht zelfs al een product dat ze voor het eerst ontdekten op Instagram!
Instagram is eigendom van Facebook, Instagram maakt gebruik van het bijzonder krachtige adverteerplatform van Facebook.
De kracht van dat platform zit met name in de targetingmogelijkheden.
Je kunt jouw advertenties zeer gericht tonen op basis van de locatie, demografie, interesses, en het gedrag van jouw publiek. Bovendien kunt je ook nog gebruik maken van de aangepaste doelgroepen van Facebook, vergelijkbare doelgroepen en de remarketingsmogelijkheden.
Om te weten te komen of Instagram wel echt interessant is voor jouw bedrijf, is het belangrijk te ontdekken of jouw doelgroep wel aanwezig is op Instagram.
We weten dat de meeste gebruikers van instagram behoren tot de leeftijdsgroep 18 tot 30 jaar. Nog belangrijker is het ontdekken of jouw doelgroep op Instagram spreekt over jouw soort bedrijf of jouw producten.
Kan of doet jouw bedrijf bijvoorbeeld iets met populaire instagram-onderwerpen als muziek, mode, beauty en wellness, tv en films, voeding en hobby’s?
Je weet dat Instagram een visueel platform is. Gebruikers willen daar mooie, inspirerende en interessante visuele content zien.
Instagram advertenties moeten dus doelgericht zijn en kunnen dan ook zeker voor brand awareness zorgen.