Hoe zit het op dit moment met het kijken van traditionele televisie? Of is het einde hiervan aangekomen?
Het einde is er niet, maar er is wel een daling geweest van het kijken naar televisie.
Er wordt meer gekeken naar online videocontent. Als men televisie kijkt gaat het vaak via smart-televisies.
Concurrentie televisie
We willen steeds vaker zelf bepalen wat we kijken, 9% van de kijktijd wordt besteedt aan het terugkijken van programma’s en series op tv.
Daarnaast kijken we gemiddeld ook nog een half uur per dag naar andere content dan televisie, bijvoorbeeld Netflix, YouTube en Videoland.
Netflix is met ruim twee miljoen abonnees de grootste concurrent van traditionele televisie.
Jongeren en traditionele televisie
De verschuiving van het traditionele televisiekijken naar de online videocontent is vooral merkbaar onder de jongeren. Voor de meeste jongeren is hun mobiele telefoon het belangrijkste medium.
Als jongeren traditionele televisie kijken doen zij dit op een andere manier dan mensen van 35 jaar en ouder. Ze pakken regelmatig hun mobiele telefoon erbij, om bijvoorbeeld even social media te checken.
Dit zal waarschijnlijk niet meer gaan veranderen.
Adverteer online
Is de doelgroep van jouw bedrijf jongeren? Dan kun je beter geen gebruik maken van reclamespotjes. Je moet de jongeren online bereiken!
Een groot voordeel hiervan is dat het online makkelijk is om je resultaten te kunnen meten, zo wordt het heel duidelijk wat je nou eigenlijk hebt bereikt met je advertentie.
Als je online wilt adverteren is het handig om te weten dat mensen liever naar een beeld kijken dan tekst, bijvoorbeeld een infographic of video zorgt voor meer interesse dan als je adverteert met veel tekst.
Als je video inzet zal dit kunnen zorgen voor meer naamsbekendheid en klantenbinding.
Onderzoek AOL
AOL heeft een onderzoek afgenomen onder 800 adverteerders en reclamebureaus uit Europa en Noord-Amerika. Hieruit bleek dat 58% van de mensen denkt dat online video meer effect heeft dan een reclamespot op televisie.
Ook heeft 73% van de onderzoeksdeelnemers het afgelopen jaar hun budget voor online video flink omhooggegooid. Bij de meeste deelnemers is hiervoor het budget voor televisiereclame gedaald.
Hulp nodig met het bereiken van je doelgroep online? Hiervoor online video!
Voor voorbeelden kan jij terecht op de portfolio pagina, of neem contact op met Maarten Mulder.