Een explainer animatie of Explanimation? Wat is dat?

Je hebt je eigen site, je eigen content geschreven en zelfs rekening gehouden met SEO termen. Je hebt een aantal campagnes lopen via Google Ads en je bent ook nog eens actief op social media.
Je bent al een aardig eind op weg om je merkbekendheid te verhogen. Maar het kan nog beter! En dat hoeft helemaal niet zo moeilijk of duur te zijn als je misschien denkt.

Als bedrijf zijnde heb je altijd een boodschap te vertellen. De kaasboer op de markt wil dat mensen weten dat zijn stukje kaas het lekkerst is. De bekende telefoonmaker met het appeltje achterop wil dat je weet dat zijn telefoon het beste is wat de markt te bieden heeft vandaag de dag.
Op welke markt jouw bedrijf zich ook bevindt, je wil dat mensen jouw verhaal horen. Nee niet alleen horen, ook onthouden!
Maar hoe kan je dat nou het beste aanpakken? Fijn dat je het vraagt.

Explanimation in 6 stappen

Explainer animatie of Explanimation? Ons stappenplan is helder

 

 

 

 

 

 

 

 

Met bezoekers die vooral scannend lezen en razendsnel (denken te) begrijpen is een boodschap écht overbrengen best lastig. Inspelen op een korte aandacht spanne is essentieel. En dat is precies wat een animatie doet. Het maakt complexe boodschappen en processen simpel en te begrijpen. Onze hersenen verwerken direct de beelden die we zien. Het kost ons minder moeite om plaatjes te begrijpen dan tekst en er is 1 soort animatie die daar in uitblinkt, een explainer animatie (of in het kort een explanimation).

 

Voorbeelden
Er zijn honderden voorbeelden te vinden online van deze animaties. Ze worden door grote en kleine bedrijven ingezet om hun boodschap te verduidelijken. Denk bijvoorbeeld aan whiteboard animaties, een animatiefilmpje waarbij een vertelstem iets uitlegt of een verhaal vertelt. Terwijl je luistert, zie je als kijker op een witte achtergrond tekeningen gemaakt worden die het vertelde illustreren.

Een explanimation zorgt trouwens ook voor betere resultaten in Google. Door een explanimation blijven mensen langer op je site en klikken ze vaker door. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten. Daarbij toont onderzoek aan dat explanimations bijdragen aan het verhogen van conversies. Dit komt omdat een goede explainer animatie een duidelijke call-to-action heeft. Zo help je de toekomstige klant de volgende stap in je sales funnel te zetten.

Verdere voordelen zijn:

  • Breed inzetbaar; je kunt ze overal inzetten binnen je marketing campagne.
  • Mensen worden makkelijker ambassadeur van jouw mark; enthousiaste klanten willen anderen vertellen hoe goed je hen hebt geholpen. Met een whiteboard animatie die ze kunnen delen op social media maak je het hen een stuk makkelijker.

Dus ben jij nu nieuwsgierig wat een explanimation voor jou kan doen? Neem snel contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Benieuwd hoe we te werk gaan?

Dat leggen we je uit in een video :-)